کم: جلوهها
حضور غیرتمندانه امت اسلامی در میدان اعتراض به فیلم موهن، نزدیک به یک ماه است که همچنان پرشور ادامه دارد.
تداوم این حضور را میتوان جلوههایی از برقراری موج دوم بیداری اسلامی قلمداد کرد. موجی که در دومین سال آغاز آن، فراتر از موج نخست، ویژگیهای بارزی دارد. در ادامه به برخی از این ویژگیها اشاره میکنیم.
دوم: خانه عنکبوتی
مستکبران با ادعای دروغین «آزادی بیان»، خانهای عنکبوتی برای دفاع از اهانت کنندگان تشکیل دادهاند و حتی اعلامیهها و میثاقهای بینالمللی برای عدم اهانت به مقدسات ادیان را هم زیر پا گذاشتند و بدین ترتیب نه تنها خود را حامی اهانت کنندگان، بلکه بیاعتنا به اعلامیهها و مدعیان حقوق بشری خودساخته، نشان میدهند.
سوم: دست و آستین
در موج دوم بیداری، ملتهای مسلمان، دشمن خود را تنها دولتهای حاکم بر کشور خود یا دیکتاتورهای وابسته نمیبینند، بلکه مشخصاً انگشت اتهام خود را به سوی شیطان بزرگ نشانه گرفتهاند. دیگر مسأله مردم مصر، یمن، لیبی، بحرین و عربستان، تنها رژیمهای سفاک و نامبارک نیست. آنان گرچه پیشتر هم دست واشنگتن، تل آویو و لندن را در آستین قذافی، آل خلیفه، آل سعود و... میدیدند، اما امروز مستقیم استکبار جهانی را در صف تقابل با اسلام عزیز میبینند.
کم: جلوهها
حضور غیرتمندانه امت اسلامی در میدان اعتراض به فیلم موهن، نزدیک به یک ماه است که همچنان پرشور ادامه دارد.
تداوم این حضور را میتوان جلوههایی از برقراری موج دوم بیداری اسلامی قلمداد کرد. موجی که در دومین سال آغاز آن، فراتر از موج نخست، ویژگیهای بارزی دارد. در ادامه به برخی از این ویژگیها اشاره میکنیم.
دوم: خانه عنکبوتی
مستکبران با ادعای دروغین «آزادی بیان»، خانهای عنکبوتی برای دفاع از اهانت کنندگان تشکیل دادهاند و حتی اعلامیهها و میثاقهای بینالمللی برای عدم اهانت به مقدسات ادیان را هم زیر پا گذاشتند و بدین ترتیب نه تنها خود را حامی اهانت کنندگان، بلکه بیاعتنا به اعلامیهها و مدعیان حقوق بشری خودساخته، نشان میدهند.
سوم: دست و آستین
در موج دوم بیداری، ملتهای مسلمان، دشمن خود را تنها دولتهای حاکم بر کشور خود یا دیکتاتورهای وابسته نمیبینند، بلکه مشخصاً انگشت اتهام خود را به سوی شیطان بزرگ نشانه گرفتهاند. دیگر مسأله مردم مصر، یمن، لیبی، بحرین و عربستان، تنها رژیمهای سفاک و نامبارک نیست. آنان گرچه پیشتر هم دست واشنگتن، تل آویو و لندن را در آستین قذافی، آل خلیفه، آل سعود و... میدیدند، اما امروز مستقیم استکبار جهانی را در صف تقابل با اسلام عزیز میبینند.
چهارم: هدف متعالیتر
بدیهی است، هدف اصلی موجب دوم بیداری نیز نسبت به هدف موج نخست، متعالیتر است. هدف موج نخست، نفی ظلم به مردم و رد استبداد داخلی، با بن مایه بازگشت به اسلام، بود. اما هدف موج دوم بیداری اسلامی، نفی ظلم به نبی مکرم (ص) و دفاع از اساس اسلام است.
در این موج دوم، البته نفی استکبار جهانی و پرسش از استبداد داخلی هم دیده میشود. امروز ملت مظلوم عربستان، سکوت مدعی «خادم حرمین شریفین» را در تعلل نسبت به پاسداشت پیامبر اعظم(ص) مورد انتقاد قرار میدهند و البته نسبت به ستم آنان به جامعه اسلامی نیز معترض است. به بیان دیگر موج دوم بیداری اسلامی، ضمن در بر داشتن اهداف موج نخست، اهداف بالاتری دارد.
پنجم: حضور گستردهتر
در موج دوم بیداری اسلامی، همانگونه که رحمت للعالمین، در میانه میدان است، آحاد امت اسلامی نیز پروانهوار برای دفاع از ایشان به صحنه آمده است. به همین دلیل در موج دوم، حضور ملتهای مسلمان در صحنه از جهت گستره نیز بیش از موج نخست است. پیشتر در کشورهای مصر، یمن، عربستان، اردن، بحرین و... شاهد موج بیداری بودیم.
اما امروز ملتهایی که صورت مساله استبداد داخلی را مانند آن کشورها نداشتهاند، نیز در صحنه حضور دارند. ملتهای ایران، لبنان، پاکستان، افغانستان، مالزی، اندونزی و حتی هند و مسلمانان انگلیس نیز به صحنه آمدهاند تا از پیامبر اعظم(ص) پاسداری کنند.
ششم: اخوت اسلامی
دشمنان اسلام در موج نخست بیداری اسلامی سعی داشتند بر اساس راهبرد «تجزیه و تحلیل توان امت» با رهنمونساختن ملتهای اسلامی به مشکلات درونی و برجستهکردن اختلافهای قومی و مذهبی، یکپارچگی امت اسلامی را مخدوش سازند.
ورود قوای سعودی به یمن، بحرین، دخالت قطر، ترکیه و عربستان در مسائل سوریه، تحریکات طایفهای در مرزهای عراق، ترکیه و لبنان با سوریه و... از نشانههای این راهبرد استکبار جهانی بود. اما پاشیدن خاک به سیمای آفتابی حضرت ختمیمرتبت(ص) موجب شد، خون اخوت در رگهای امت اسلامی به جوشش درآید و مسلمانان را به همنوایی و همصدایی در اقصی نقاط عالم سوق دهد.
سرمقاله روزنامه قدس. 16 مهر