امروز:
دعای فرج:
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً.

غم و اندوه و تنهایی شیعه از سال دهم هجری زمانی که تنها 63 سال از عمر با برکت ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی(ص) می‌گذشت شروع شد.

پیامبر اکرم(ص)آخرین حج خویش را انجام داده و با بیت ا... الحرام وداع نمودند و چون می دانستند که سال آخر عمر شریفشان است، موقع برگشت از مکه در بین راه به مردم می فرمودند:«ای مردم! مواظب باشید پس از وفات من به فتنه ها گرفتار نشوید و از راه دین گمراه نگردید. ای مردم! با حرفهای من مخالفت نکنید، بدعت در دین خدا نیاورید و همیشه به عترت و اهل بیتم متمسک شوید».
رسول اکرم(ص) بالاترین و والاترین شخصیت بشری است و از این رو علی (ع) بارها جانشان را در دفاع از پیامبر(ص) به خطر انداختند، بر این اساس باید بیشترین تکریم و تعظیم و تجلیلها نثار رسول خدا گردد و حال آنکه متاسفانه در مقایسه با برخی از نخبگان دینی، حق پیامبر(ص) به خوبی ادا نمی شود.
خداوند انسان را آفرید و به آفرینش انسان به خودش آفرین گفت: «وتبارک ا... احسن الخالقین». انسان اشرف موجودات عالم است و براساس نص آیات قرآنی، خداوند همه این عالم را برای انسان آفریده است و انسان را خلیفه خودش در زمین قرار داده و کرامت خلیفه الهی را به انسان عطا کرده است. تفاوت رتبه در میان انسانها فراوان است، انسانهایی که در مسیر اعتلا و کمال قرار دارند و جایگاه انسانی خود را درک کرده اند، مدارک گوناگونی دارند که باز در بین انسانها انبیا و امامان معصوم اشرف مخلوفات هستند و در بین انبیاء نیز پیامبر، خاتم اشرف همه انسانهاست.
چنانچه مرحوم مظفر نقل می‌کند: از میان انسانها با همه تفاوتهایی که دارند، در هر مقطعی شخصی که در قدرت نظری و در مقام عمل برترین آن افراد باشد، به عنوان الگوی انسانها از جانب خداوند معرفی می‌شود که ما از او به عنوان پیامبر الهی یاد می‌کنیم تا اسوه انسانهای زمان خودش باشد. از بین تمامی انسانها اسوه کامل، پیامبر خاتم است که هم برای بشریت و هم برای تمام پیامبران و اولیای الهی اسوه است.


غم و اندوه و تنهایی شیعه از سال دهم هجری زمانی که تنها 63 سال از عمر با برکت ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی(ص) می‌گذشت شروع شد.

پیامبر اکرم(ص)آخرین حج خویش را انجام داده و با بیت ا... الحرام وداع نمودند و چون می دانستند که سال آخر عمر شریفشان است، موقع برگشت از مکه در بین راه به مردم می فرمودند:«ای مردم! مواظب باشید پس از وفات من به فتنه ها گرفتار نشوید و از راه دین گمراه نگردید. ای مردم! با حرفهای من مخالفت نکنید، بدعت در دین خدا نیاورید و همیشه به عترت و اهل بیتم متمسک شوید».
رسول اکرم(ص) بالاترین و والاترین شخصیت بشری است و از این رو علی (ع) بارها جانشان را در دفاع از پیامبر(ص) به خطر انداختند، بر این اساس باید بیشترین تکریم و تعظیم و تجلیلها نثار رسول خدا گردد و حال آنکه متاسفانه در مقایسه با برخی از نخبگان دینی، حق پیامبر(ص) به خوبی ادا نمی شود.
خداوند انسان را آفرید و به آفرینش انسان به خودش آفرین گفت: «وتبارک ا... احسن الخالقین». انسان اشرف موجودات عالم است و براساس نص آیات قرآنی، خداوند همه این عالم را برای انسان آفریده است و انسان را خلیفه خودش در زمین قرار داده و کرامت خلیفه الهی را به انسان عطا کرده است. تفاوت رتبه در میان انسانها فراوان است، انسانهایی که در مسیر اعتلا و کمال قرار دارند و جایگاه انسانی خود را درک کرده اند، مدارک گوناگونی دارند که باز در بین انسانها انبیا و امامان معصوم اشرف مخلوفات هستند و در بین انبیاء نیز پیامبر، خاتم اشرف همه انسانهاست.
چنانچه مرحوم مظفر نقل می‌کند: از میان انسانها با همه تفاوتهایی که دارند، در هر مقطعی شخصی که در قدرت نظری و در مقام عمل برترین آن افراد باشد، به عنوان الگوی انسانها از جانب خداوند معرفی می‌شود که ما از او به عنوان پیامبر الهی یاد می‌کنیم تا اسوه انسانهای زمان خودش باشد. از بین تمامی انسانها اسوه کامل، پیامبر خاتم است که هم برای بشریت و هم برای تمام پیامبران و اولیای الهی اسوه است.
برای پیامبر اعظم فضایلی است که دیگران با پیامبر شریک نیستند، در باب دستورات برای پیامبر واجباتی وجود دارد که این تکلیف برای دیگران نیست، یکی ازآن واجبات تهجد شبانه و نماز شب است که برای دیگر انسانها مستحب می‌باشد اما خداوند این تکلیف را برای پیامبر واجب کرده است.

مثلاً شعر گفتن بر پیامبر حرام است، در صورتی که شعر گفتن یک هنر و ارزش محسوب می‌شود، زیرا معمولاً شاعر در شعر برای تبیین یک واقعیت بر او چیزهایی اضافه و یا مبالغه می‌کند. پیامبر باید آنچه را که از جانب خدا حق است، بدون کم و کاست به مردم ابلاغ کند.

با این حساب شاید بتوان گفت مباهات اختصاصی پیامبر هم در اینجا معنا پیدا می‌کند.
بله و نمونه آن روزه وصال، بر پیامبر واجب است بین دو روز روزه داری، افطار یا سحری نخورند و دو روز روزه را به هم متصل کنند، چنین روزه گرفتنی برای امت جایز نیست و اینها جزو احکام اختصاصی پیامبر است که از فضایل پیامبر گرامی به شمار می‌آید.
برخی فضایل پیامبر مربوط به آموزه های پیامبر اکرم است، مثلا پیامبر معجزه اختصاصی دارد و آن قرآن کریم است که براساس داعیه ای قرآن درخواست کرده که کسانی اگر می‌توانند بیایند و مانند قرآ ن بیاورند. جامعیت شریعت پیامبر از دیگر مسایل است، هیچ پیامبری از پیامبران الهی این جامعیت را ندارند و شریعتهای گذشته مختص به زمانهای خود هستند، اما شریعت پیامبر به آیندگان نیز اختصاص دارد، دستورالعملهای قرآنی جامع است که بر همه نیازهای انسانی فردی و اجتماعی پاسخگوست. این ما هستیم که باید با تطبیق شرایط کلی بر مصادیق و جزییات سبب دوام شریعت پیامبر شویم و این یکی از فضایلی است که خداوند بر شریعت پیامبر قرار داده است. انبیای الهی دارای رسالتهای گوناگون بودند، برخی برای قوم خود و برخی برای تمام اقوام تا آمدن شریعت بعدی رسالت داشتند، اما رسالت پیامبر جهانشمول است، یعنی وقتی شریعت پیامبر خاتم آمد، برای همه زمانها و مکانها و همه اقوام و همه انسانهاست که پس از آن شریعت دیگری نمی آید و بر همین اساس خاتم پیامبر خاتمیت تامه است.
برخی از فضایل پیامبر، مربوط به شخص پیامبر است، گفته می‌شود پیامبراز بهترین مکارم اخلاق برخوردار است، برجستگی پیامبر، خلق عظیم است، خدای متعال خودش پیامبر را به بهترین صورت تربیت کرده است و بعد می‌فرماید که تو دارای خلق عظیم هستی و این یکی از فضایل بزرگ پیامبر اعظم است که کسی هم ردیف پیامبر اکرم(ص) نیست و پیامبر در قله کرامات بشری قرار دارد.
یکی دیگر از فضایل پیامبر اکرم(ص) این است که پیامبر نخستین مسلمان است، اگر اسلام به معنای این باشد که انسان در مقام تسلیم آنقدر خود را تسلیم خدا ببیند که در قله فضیلت تسلیم قرار داشته باشد، پیامبر، اول مقام تسلیم را به دست دارد. اگر مقام تسلیم را به لبیک گفتن ندای حضرت حق بدانیم، باز پیامبر اعظم است که قبل از هر کسی اظهار به ربوبیت خداوند می‌کند.
همه انبیای الهی نیز موظف بودند که پیامبر خاتم را تصدیق کنند و از امت خود نیز بخواهند که اگر پیامبر خاتم را دیدند تصدیق کنند، آیه 81 و 82 سوره آل عمران بیانگر این فضیلت پیامبر است.
منبع: بررسی دیدگاه‌ها درباره اختصاصات پیامبر خاتم از نگاه قرآن کریم


دسته: مقالات

تاریخ : [ 1395/1/29 ] [ 16:9 ] | نویسنده : [رسول گلی زاده ]




تمامی حقوق مطالب، برای وبلاگ سفير رحمت محفوظ است.

X